Vraag en antwoord

Hier vindt u de meest gestelde vragen over het eiwitdieet

 

1. Wat zijn de resultaten van het eiwitdieet?

Met het eiwitdieet zijn, in combinatie met veel beweging, goede resultaten te behalen. Hoeveel kilo u verliest hangt af van een flink aantal persoonlijke factoren zoals uw leeftijd, mate van overgewicht en gevolgde diëten in het verleden. Het eiwitdieet is zowel geschikt voor mensen die slechts enkele kilootjes kwijt willen, als voor personen die 20, 30 of meer kilo teveel wegen.

 

2. Is het eiwitdieet een crashdieet?

Nee, een crashdieet levert te weinig energie en voedingsstoffen, dit leidt tot verlies van spierweefsel en mede hierdoor gaat de stofwisseling langzamer werken. Het eiwitdieet bevat minimaal 1100 kcal in blok 1 en door de grote hoeveelheid eiwitten wordt de spiermassa ondersteund. Daarnaast wordt het eetpatroon aangevuld met voedingssupplementen die de volledige vitaminen en mineralen behoefte dekken. Bij een crashdieet volgt u daarnaast geen programma om het streefgewicht te behouden.

 

3. Welke stappen moet ik doorlopen tijdens het eiwitdieet?

Bij het eiwitdieet start je het liefst in Blok 1, de strenge fase. Je eet per dag 4 eiwitmaaltijden en 2 eiwitrijke tussendoortjes aangevuld met 2x per dag een flinke portie groenten, de aanbevolen voedingssupplementen, 2 liter water en minimaal 30 minuten beweging. Zodra 2/3e van het te verliezen gewicht is verloren stap je over naar Blok 2, de gematigde fase. In blok 2 wordt 1 eiwitmaaltijd per dag vervangen door een stukje vlees, vis of een vegetarisch product. Het afvallen gaat in deze fase nog steeds door. Ook in deze tweede fase blijven de supplementen, 2 liter water per dag en voldoende beweging van belang.

Zodra uw streefgewicht is bereikt stapt u over naar Blok 3, opbouwen! In deze fase gaat uw lichaam langzaam weer wennen aan koolhydraten, bijvoorbeeld door een volkoren boterham bij de lunch. Per dag worden nog 2 eiwitmaaltijden gegeten en daarnaast worden nog steeds de aanbevolen supplementen, 2 liter water en beweging geadviseerd. Blok 3 duurt vier weken, u bent dan op gewicht en uw lichaam is weer gewend aan koolhydraten. U stapt over naar de belangrijkste fase van het afslankproces, Blok 4, in balans. Jeleert welke voedingsmiddelen u het beste wel en niet kunt eten en in welke mate om zo de rest van uw leven uw gewicht te behouden. Als het u lukt om een jaar lang op gewicht te blijven kunnen we aannemen dat u volledig in balans bent en dit zelfstandig voor altijd kunt volhouden.

                              

4. Is het kopen van de weekpakketten verplicht?

Nee dat is niet verplicht, u kunt ook zelf een dagmenu samenstellen met behulp van de losse doosjes. Valt de smaak tegen, dan kunnen deze geruild worden. Houdt er dan wel rekening mee dat u de supplementen dan nog apart aanschaft. De weekpakketten zijn gemaakt om het u zo makkelijk mogelijk te maken.  Met de weekpakketten heeft u bovendien veel variatie. Prolijn biedt je de mogelijkheid om een aantal producten die niet bevallen zijn te ruilen.

                              

5. Waarom zijn de supplementen verplicht om te nemen?

Dagelijks staat u bloot aan omstandigheden waardoor tekorten aan vitaminen en mineralen kunnen ontstaan, denk aan ongezonde voeding, stress, ziekte, geen regelmatig eet- en leefpatroon, roken en milieuvervuiling. Het is dan nodig om deze tekorten aan te vullen met een supplement. Tijdens het eiwitdieet worden de opgeslagen vetten afgebroken voor energie, hierbij ontstaat een soort stressreactie in het lichaam, het moet immers erg hard werken om energie vrij te maken. Daarnaast wordt er tijdelijk geen fruit en andere koolhydraatrijke producten gegeten waardoor er tekorten kunnen ontstaan aan o.a. vitamine C en B en de mineralen ijzer en foliumzuur. Om die reden is het belangrijk om de supplementen te nemen.

 

6. Wat mag ik niet meer eten naast de eiwitmaaltijden?

Voedingsmiddelen als brood, pasta, fruit, rijst, snoepgoed, bier, wijn... zult u even van het menu moeten schrappen. Deze producten bevatten veel koolhydraten. Water, koffie, thee, groenten en rauwkost zijn geen enkel probleem. Al snel eet u zelfs weer vlees, vis en eieren.

 

7. Wat is het ketoseproces?

Wanneer we de inname van koolhydraten en suikers zodanig beperken dat het lichaam daar niet meer voldoende energie uit kan halen, gaat het lichaam de opgeslagen vetten gebruiken voor energie. Bij het afbreken van opgeslagen vetten komt namelijk glucose vrij, een koolhydraat. Deze vetverbranding heet het ketoseproces en dit is een natuurlijke afslankreactie van het lichaam. Het is vrij lastig om dit zelf, met normale voeding, te bewerkstellingen. Het gevaar is dan, dat u toch teveel koolhydraten binnenkrijgt om volledig in ketose te raken, dat u veel essentiële voedingsstoffen mist en dat u voornamelijk dierlijke vetten en eiwitten binnenkrijgt.

 

8. Mag ik na het eiwitdieet weer normaal eten?

Natuurlijk moet u er na het dieet wel een gezond voedingspatroon op na houden. Dat komt hier op neer: eet niet meer dan nodig, kies voor de juiste soorten koolhydraten en eet het liefst 6 kleine maaltijden per dag om zo de suikerhuishouding op peil te houden. Uw Prolijn dieetcoach helpt u om over te schakelen op een natuurlijke en evenwichtige voeding.

 

9. Waaruit bestaan de eiwitdieet producten?

Om het dieet succesvol te laten verlopen, wordt gewerkt met eiwitrijke producten. De eiwitmaaltijden bestaan voor 75% uit plantaardige eiwitten en voor 25% uit dierlijke eiwitten. De basisgrondstoffen zijn soja eiwitten, ei, melk, alfalfa en erwten. Prolijn heeft een breed assortiment. Door de grote variatie in de maaltijden is het goed vol te houden en blijft de motivatie hoog. Het Prolijn assortiment bevat meer dan 250 verschillende eiwitproducten, waaronder zoete en hartige gerechten, zoals toast, pasta, omelet, kwark, brownies, pudding, pannenkoek, pizza, aardappelpuree en yoghurt.

 

10. Is een eiwitdieet goedkoop?

Dat hangt af van hoe u het bekijkt: als u de resultaten, de hoge kwaliteit en de veiligheid van de eiwitmaaltijden afweegt tegen de kosten, dan is een eiwitdieet niet duur. Een maaltijd kost gemiddeld tussen € 1,40 en € 3,89 per stuk. U kunt ook kiezen voor de populaire weekpakketten, opgedeeld in 3 blokken van 4 weken. Aan jou de keuze met welk pakket je begint. Het starterspakket bevat alle supplementen, het boek en een shaker.

 

11. Waarom zou ik het eiwitdieet volgen en geen gewoon caloriearm dieet?

Bij een gewoon dieet verliest u veelal spieren en vocht. Dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat u vooral, en bijna uitsluitend, overtollig lichaamsvet gaat verliezen. De koolhydraatarme producten maken verbranding van het eigen lichaamsvet mogelijk. Dat is waar het om draait. Daarnaast zorgen de vele eiwitten voor een hoge verzadiging. Zorg daarnaast voor veel beweging zodat u spiermassa kweekt. Spiermassa geeft vorm aan het lichaam en zorgt voor een snellere stofwisseling waardoor er, zelfs in rust, meer calorieën worden verbrand.

 

12. Waar kan ik de eiwitproducten vinden?

De producten die Prolijn verkoopt vindt u niet in de supermarkt of bij de drogist. U kunt ze aanschaffen in de winkel in Wemeldinge of bestellen via de webshop.

Prolijn is er enkel voor mensen die betrouwbaar willen afslanken, op een verstandige en wetenschappelijk verantwoorde wijze. Door de goede resultaten en uitstekende informatie, is mond-tot-mondreclame snel gemaakt.

 

13. Word ik begeleid tijdens het eiwitdieet?

Dat kan. Het Prolijn concept staat voor hoogwaardige kwaliteit en professionele begeleiding. Tijdens uw eerste gesprek krijgt u de hele uitleg, van a tot z. Daarna komt u wekelijks langs voor een controle en wordt u gewogen op de impedantie weegschaal. U kunt er ook voor kiezen om het dieet zonder begeleiding te volgen en de producten via de Prolijn webshop te bestellen. Wel geeft begeleiding tijdens het eiwitdieet de voorkeur, omdat u minder snel de neiging zult hebben om van het programma af te wijken, u wordt gewogen op de speciale impedantie weegschaal en kunt direct de eiwitproducten aankopen.

               

14. Hoe blijf ik op gewicht?

De eiwit producten zorgen, door de verlaagde hoeveelheid koolhydraten, voor vetverbranding. Hierdoor raakt u enkel kwijt wat u teveel hebt: vetmassa. Door veel te bewegen in combinatie met de vele eiwitten wordt het verlies aan spiermassa zoveel mogelijk beperkt. En hoe hoger de spiermassa hoe hoger het energieverbruik. Nadat u bent afgevallen volgt u de stabilisatiefase (blok 4). Dit blok leert u hoe een gezond eetpatroon er uit ziet en hoe u, wanneer u na het dieet niet meer eet dan u nodig heeft en voldoende beweegt, een levenslang resultaat kunt behalen.

                 

15. Werkt een eiwitdieet altijd en blijven de resultaten behouden?

Wanneer een eiwitdieet niet werkt (u valt helemaal niets af) zijn er 4 mogelijke oorzaken:

- Er komen ongemerkt (teveel) koolhydraten binnen,

- U krijgt te weinig calorien en eiwitten binnen

- U gebruikt eiwitsupplementen van slechte kwaliteit of ondoeltreffende

  samenstelling,

- U heeft niet of te weinig bewogen.

                              

Wanneer de resultaten niet lang aanhouden en u snel toeneemt in gewicht zijn er de volgende mogelijke oorzaken:

- U bent na het dieet meteen gestopt en u heeft niet het speciale

  stabilisatieblok gevolgd,

- U bent na uw dieet vervallen in oude en (erg) slechte eetgewoonten,

 

16. Waarom is de begeleiding zo belangrijk?

Uit ervaring blijkt dat personen die onder begeleiding zijn afgevallen betere resultaten behalen en beter op gewicht blijven. Dit komt doordat uw dieetcoach alle ins en outs over het dieet weet, uw coach weet meer dan uzelf. Personen die begeleid worden tijdens een eiwitdieet en deze begeleiding serieus nemen, behalen het beste resultaat. Er zijn mensen die het niet prettig vinden om onder begeleiding het dieet te volgen. Voor hen worden de producten aangeboden via de Prolijn webshop. Wel is het hierbij van zeer groot belang dat er een hoge dosis motivatie en wilskracht aanwezig is. Een leidraad en hulpmiddel voor tijdens het dieet, is het boek Afvallen met het eiwitdieet. Hierin staat alle informatie die u nodig heeft om te kunnen beginnen met het dieet. Ook staan er veel recepten en andere tips in het boek.

 

Waarom hebben personen die begeleiding volgen beter resultaat?

- Omdat men de juiste uitleg krijgt en dus weet; wat, wanneer, hoe en waarom te doen,

- Men de juiste extra voedingssupplementen kent en gebruikt,

- Men gemotiveerd wordt door een professional,

- Er meteen ingegrepen kan worden als er zich een probleem voordoet,

- Er extra tips worden gegeven om de resultaten te versnellen en te verbeteren,

- Er nagekeken wordt of u wel degelijk alleen vet verliest en geen vocht of spiermassa (jojo-effect!).

               

17. Ik wil maar 5 kilogram verliezen, moet ik dan ook de hele kuur volgen?

               

Ja, want om vooral vetmassa te verliezen is het ketoseproces erg belangrijk. U raakt alleen in ketose wanneer u het dieet strikt volgt. Bovendien is het stabilisatieblok ook voor iedereen belangrijk om op gewicht te kunnen blijven. Het is wel zo: personen die 5 tot 12 kilogram moeten verliezen volgen het dieet minder lang en schaffen dus ook minder eiwitproducten aan.

© 2012 Prolijn. Ontwerp en realisatie: VisieCom