Bijwerkingen

 Diarree

Je kunt wat last hebben van diarree tijdens het eiwitdieet. Diarree

is een manier van het lichaam om afvalstoffen kwijt te raken. De opslag van afvalstoffen in de vetcellen is bij ieder persoon verschillend. Daarom heeft de ene persoon meer last van de stoelgang dan de ander. Blijft de diaree aanhouden, dan zou je een eiwitallergie kunnen hebben. Maak in dat geval een afspraak bij de huisarts.

 

Verstopping

Een beetje verstopping is normaal, vooral tijdens de eerste week van het dieet. Dit komt doordat je geen fruit en weinig vezels eet. Bedenk van te voren of je een regelmatige stoelgang hebt. Algemeen kan men stellen dat een normale stoelgang varieert tussen 3 keer per dag en 3 keer per week. Wanneer de gebruikelijke frequentie afneemt, of wanneer de stoelgang harder is, kun je last hebben van een verstopping. Zorg ervoor dat je voldoende groenten eet en water drinkt. Desgewenst kan LaxaSlank, op basis van Plantago, genomen worden om een regelmatige en natuurlijke stoelgang te creëren. Zorg ook voor voldoende lichaamsbeweging. Mocht LaxaSlank geen baat hebben, dan kan een apotheek Bisacodocyl van Dulcolax verstrekken.

 

Winderigheid

Als het lichaam niet gewend is aan voeding met veel eiwitten, kan dat in het begin leiden tot winderigheid. Dat komt doordat de bacteriën in de dikke darm bij het verwerken van eiwitten extra gas vormen. Ook bepaalde producten van SanaSlank kunnen extra winderigheid veroorzaken. Welke producten dit zijn, verschilt van persoon tot persoon. Wel is bekend dat voornamelijk de SanaSlank koeken winderigheid kunnen veroorzaken. Neem deze producten niet op in je dieet als je er hinder van ondervindt. Tevens kan het teveel drinken van spa rood (koolzuurhoudende dranken) winderigheid veroorzaken. Eventueel kun je SanaSlank vochtbalans gebruiken, waar curcuma in zit verwerkt.

 

Hoofdpijn

De eerste dagen tijdens het eiwitdieet kun je wat last hebben van hoofdpijn. Dit wordt veroorzaakt door het ketoseproces. Drink voldoende water en neem eventueel een paracetamol in.

Duizeligheid

Duizeligheid kan komen door de koolhydraatontwenningsverschijnselen, die hooguit 4 of 5 dagen mogen duren. Is de inname van SanaSlank zeewaterconcentraat voldoende? Eventueel kun je deze verhogen.Eet verder meer salade te eten en groenten, zodat de symptomen verbeteren. Zorg ervoor dat je regelmatig eet (6 eetmomenten per dag!) en sla geen maaltijden over. Negeer het hongergevoel niet. Als je snel bent afgevallen, kan het zijn dat je wat mineralen bent verloren. Daarom is de inname van de voedingssupplementen zo belangrijk.

 

Slechte adem

Ketose, het proces waarbij het lichaam in de eerste plaats vet als brandstof gebruikt, in plaats van glucose, produceert ketonen: de bijproducten van vetafbraak. Ketonen worden via uitademen en urine uitgescheiden. Hoewel dit vervelend kan zijn, is het goede nieuws dat de ketonadem betekent dat het lichaam bezig is met het verbranden van opgeslagen lichaamset. Water drinken helpt bij het verdunnen van de concentratie van de ketonen. Peterselie is een natuurlijke ademverfrisser. Ook kun je munttabletjes te gebruiken van het merk Frisk of eventueel Smint. Wees echter matig met deze munttabletjes, door de hoeveelheid zoetstoffen in deze producten.

 

Verstoorde menstruatie

Het uitblijven van de menstruatie kan komen doordat de productie van het hormoon insuline omlaag gaat. Extra menstrueren is ook een manier van het lichaam om afvalstoffen te verwijderen en kan daarom ook voorkomen. Dit komt vaak voor bij een sterk verzuurd lichaam. De menstruatie reguleert zichzelf weer.

 

Spierzwakte

Dit is een gevolg van hyppokallemie en verdwijnt na inname van kalium. Bij het aanhouden van spierzwakte kan extra kalium voorgeschreven worden.

Spierkrampen

Tijdens de eerste week kun je een sterk vochtafdrijvend effect ervaren. Als je veel vocht verliest, zoals dat bij elk gewichtsprogramma gebeurt, verlies je ook elektrolyten (zouten), waarin de mineralen kalium, magnesium en calcium zitten en dat kan resulteren in (been)krampen. Om dit te voorkomen is het belangrijk het supplement calcium, magnesium & zink in te nemen. Gaan de spierkrampen niet over, dan kan desgewenst een extra kalium tablet ingenomen worden.

 

 Misselijkheid

Wanneer iemand na het eten van de eiwitmaaltijden erg misselijk is, kan dit door het ontgiftingsproces komen. Wanneer de misselijkheid (en overgeven) echter dagen aanhoudt en gepaard gaat met diarree, heb je hoogstwaarschijnlijk een eiwitallergie. In dat geval is het zaak te stoppen met het eiwitdieet (contra indicatie). Het kan ook zijn dat je moet wennen aan de smaken van het eiwitdieet, je kunt dan het dieet andersom volgen door te starten in blok 3, daarna blok 2, etc.

 

Haarverlies

Het is heel natuurlijk om af en toe een periode te hebben, waarin je haar uitvalt. Elk gewichtsverliesplan kan je stofwisselingssnelheid verlagen wat haaruitval kan veroorzaken. Anders dan bij calorieverlagende diëten, is de kans gering dat je klant tijdens het eiwitdieet last krijgt van haaruitval. Heel belangrijk: nooit de voedingssupplementen vergeten! Een tekort aan specifieke voedingsstoffen die haaruitval beïnvloeden zijn: biotine, N-acetylcysteine (NAC), glutatione en lecithine. Raadpleeg bij versterkte haaruitval altijd de huisarts.

 

Jicht

Personen met jicht hebben een verhoogd urinezuurgehalte in het bloed. Er vormen kristallen in de gewrichten die ontstekingen veroorzaken. Wanneer men een eiwitdieet volgt, kan het urinezuurgehalte verhogen, waardoor men juist meer last van jicht kan krijgen. Raadpleeg in dat geval de behandelendearts.

© 2012 Prolijn. Ontwerp en realisatie: VisieCom