Bewegen

 

Uit onderzoek blijkt dat slechts 40 minuten matige tot redelijke inspanning per dag voldoende is om een positief effect op de gezondheid te hebben. Voldoende beweging houdt het hart in conditie en heeft een bloeddrukverlagend effect. De slagaders blijven soepel en cholesterol krijgt minder kans.

 

Wanneer men minder energie verbruikt dan men opneemt, zal het gewicht toenemen. Als men net zoveel energie verbruikt, als men opneemt, blijft het gewicht hetzelfde. Daarom kijken we naar de manier waarop het lichaam energie verbruikt.

 

Bij beweging denk je vast aan intensief sporten, zweten en afzien! Maar je hoeft echt niet meteen de sportschool in. Een wandeling, traplopen, ramen lappen of de fiets nemen naar het werk is ook al extra beweging.

 

Activiteiten in het dagelijkse leven zijn: lopen, zwemmem, werken in een winkel, horecagelegenheid of in de huishouding. Maar ook behoorlijk inspannende lichamelijke bezigheden, zoals het werk van een bouwvakker, hovenier, stratenmaker of sportinstructeur. Extra dagelijkse lichaamsbeweging kan bewerkstelligd worden door het lopen of fietsen naar het werk, school, winkels of het uitlaten van de hond.

In beweging zijn is niet alleen bevorderlijk om het gewicht op peil te houden. Extra beweging werkt ook heel ontspannend!

 

Heb je meer motivatie tips nodig? Dat kan!

 

Bewegen is zeer belangrijk bij het afvallen. Maar niet iedereen is even gemotiveerd om lekker te gaan bewegen. Gelukkig zijn er heel veel verschillende sporten zodat er voor iedereen altijd wel iets bij zit. Maar met niet alle sporten verbruik je evenveel, daarom hier een handig overzichtje van het energieverbruik per sport. Gebaseerd op een persoon van 70 kilo en een tijdsduur van 30 minuten. Ben je zwaarder dan 70 kilo verbruik je automatisch meer en wanneer je lichter bent verbruik je automatisch minder calorieën per activiteit.

Als je ziet hoeveel je verbruikt met een bepaalde activiteit zal dit je vast motiveren om te beginnen!

Wandelen 123 kcal

Volleybal 140 kcal

Paardrijden 140 kcal

Dansen 144 kcal

Yoga 158 kcal

Badminton 158 kcal

Spelletjes op de Wii 175 kcal

Fitness 193 kcal

Fietsen 209 kcal

Ballet 210 kcal

Zwemmen 210 kcal

Aerobics 210 kcal

Tennis 230 kcal

Voetbal 245 kcal

Cardio training 280 kcal

Handbal 280 kcal

Joggen (6 km/uur) 287 kcal

Zumba 350 kcal

Hardlopen (11 km/uur) 403 kcal

Racefietsen 420 kcal

           

Tip: Vraag familie, vrienden of collega’s om met je mee te doen. Bewegen is veel leuker als je het samen doet. En je kunt elkaar motiveren!

© 2012 Prolijn. Ontwerp en realisatie: VisieCom